Micro Teaching RPP part 3 (Astia Lili Erminda)

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP)

Nama Sekolah           :  SMA Negeri Citra Bangsa

Kelas/Semester          :   X/ I

Nama Pelajaran        :  Bahasa Inggris

Skill/Fokus                 :  Menulis

Waktu                        :  15 menit

 

  1. I.                   Standar Kompetensi

Mengungkapkan makna dalam teks tulis fungsional pendek dan esei sederhana berbentuk recount, narrative, dan procedure dalam konteks kehidupan sehari-hari.

 

  1. II.                Kompetensi Dasar

Mengungkapkan makna dalam bentuk teks tulis fungsional pendek (misalnya pengumuman, iklan, undangan, dll.) resmi dan tak resmi menggunakan ragam bahasa tulis secara akurat, lancar, dan berterima dalam konteks kehidupan sehari-hari.

 

  1. III.             Tujuan Pembelajaran
    1. 1.      Kognitif

Produk       : Mengetahui dengan benar bentuk teks tulis.

Proses        : Memahami berbagai bentuk teks tulis.

 

  1. 2.      Psikomotor
    1. Menuliskan dengan benar bentuk teks tulis.
    2. Merespon dan mendemonstrasikan berbagai bentuk teks tulis.

 

3.   Afektif (Karakter sosial dan individu)

 

      Karakter

  1. Ikut serta dalam semua aktifitas pembelajran selama proses pelajaran.
  2. Bertanggung jawab terhadap tugas yang diberikan.

 

                   Sikap

  1. Ikut serta dalam proses pembelajaran yang berorientasi pada learner-centered.
  2. Bertanya dengan sopan dalam kegiatan pembelajaran di dalam kelas.
  3. Mendengar pendapat orang lain dengan baik tanpa menyanggah atau memotong.
  4. Berkomunikasi dengan baik, atau apa yang harus diucapkan, dimana, dan kepada siapa.
  5. Berpendapat secara baik dalam diskusi.

 

 

 

  1. IV.             Indikator
    1. 1.      Kognitif

Produk       : Mengetahui dengan benar bentuk teks tulis.

Proses        : Memahami berbagai bentuk teks tulis.

  1. 2.      Psikomotor
    1. Menuliskan dengan benar bentuk teks tulis.
    2. Merespon dan mendemonstrasikan berbagai bentuk teks tulis.

 

3.   Afektif (Karakter sosial dan individu)

 

      Karakter

  1. Ikut serta dalam semua aktifitas pembelajran selama proses pelajaran.
  2. Bertanggung jawab terhadap tugas yang diberikan.

 

                   Sikap

  1. Ikut serta dalam proses pembelajaran yang berorientasi pada learner-centered.
  2. Bertanya dengan sopan dalam kegiatan pembelajaran di dalam kelas.
  3. Mendengar pendapat orang lain dengan baik tanpa menyanggah atau memotong.
  4. Berkomunikasi dengan baik, atau apa yang harus diucapkan, dimana, dan kepada siapa.
  5. Berpendapat secara baik dalam diskusi.

 

  1. V.                Mode of Learning

Method           : Communicative Language Teaching (CLT)

Technique      : Role Play ( Color Code Card)

 

  1. VI.             Learning Material

Notice the usage of capital letter.

  1. Capitalize names of people, places, courses, organizations, languages, and words formed from them.

e.g :

  • Thomas Alfa Edison        
  • Mr. and Mrs. Subagja
  • New York
  • Biology 212
  • Kuningan Street
  • The Foreign Secretary
  • Indonesian
  • English

 

  1. Capitalize a persons title before his/her name.

e.g :

  • Major Jono
  • Dr. Williams
  • Professor Koentjoroningrat

 

  1. Capitalize names of areas or countries.

e.g :

  • Indonesia
  • America

 

  1. Capitalize names of days, months, and holidays.

e.g :

  • Friday
  • September
  • New Year’s Day
  • Idul Fitri
  • Christmas
  • Independence Day

 

  1. Capitalize the first word of every sentence.

e.g :

  • He said he loved her.
  • Do you speak English?

 

Analyze Recount Text !

Kiran Hasto was born in Mojogedang on April 1st, 1930. He was educated at State Senior High School 37, Mojogedang and continued his study at the Diponegoro University, Semarang. He left the university in 1952 with a second class honors degree in chemistry. Toward the end of that year he applied for a job and obtained a post as a junior research chemist in a large pharmaceutical firm. In 1954, he met his future wife, Aniswati, at a seminar and in 1955 they married. They now live in a Bogor suburb and have two children.

 

 

 

  1. VII.          Media  :
  • Color Code Card

 

 

  1. VIII.       Teaching-Learning Activities

 

Activity Number

Description

Time Allocation

 

Kegiatan Awal

 

 

1.

Guru menuliskan beberapa contoh kata di papan tulis dan menanyakan kepada siswa pernyataan yang benar dari kata tersebut, seperti:

  • Names of people     : armayani or Armayani
  • Names of countries : Indonesia or indonesia

 

 

 

1 menit

 

Kegiatan Inti

 

1.

Guru mulai menjelaskan materi pembelajaran yang akan dibicarakan yaitu penjelasan tentang ‘the usage of capital letter’.

3 menit

 

2.

Guru memberikan contoh di dalam sebuah paragraf yang berbentuk teks recount dan menyuruh siswa untuk menganalisis kata atau konteks apa-apa saja yang harus menggunakan huruf besar.

 

 

3 menit

 

3.

Guru membagi kelompok dengan memberikan beberapa kartu berwarna yang berisi kalimat salah yang harus di perbaiki oleh setiap kelompok dengan benar dan tepat yang mana harus digunakan huruf besar tersebut. Lalu setiap ketua kelompok maju ke depan kelas dan menuliskannya di papan tulis dengan kalimat yang benar dan tepat.

 

 

7 menit

 

Kegiatan Akhir

 

1.

Guru mengulang kembali dalam menjelaskan ‘the usage of capital letter’ dan memberikan tugas untuk dikerjakan  di rumah masing – masing.

1        menit

 

 

  1. IX.             Sumber Pembelajaran

Buku cetak Look Ahead 1 An English Course for Senior High School Student Year X.  

( Hal : 23 dan 25 )

 

EVALUATION

Indicate where you need capital letters in the following sentences.

  1. is professor blunt working for the queen of england?
  2. the british prime minister met the german foreign minister for talks.
  3. is lake geneva near mount blanc.
  4. on sunday we’re going to the museum of natural history.
  5. is dr indra chinese or japanese?
  6. the suggestion was made by president sukarno on behalf of his family.

 

  1. X.                Assessment

 

No

Name

Language Skill and Component

Content

Organization

Vocabulary

Language use

Mechanics

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

Rubik Penilaian Writing:

 

Criteria

Rating Score

Remarks

Content

27 – 30

 

 

 

 

22 – 26

 

 

 

17 – 21

 

 

 

13 – 16

Excellent to very good

It is for the students with some knowledge of the subject matter adequate of range development, mostly relevant to topic sentence, but ack of the detail

 

Good to average

It is for the students with some knowledge of the subject and adequate of range development omitted, but ack of the detail

 

Fair to poor

It is for the students with limited knowledge of the subject, little substantive, inadequate development of subject

 

Very poor

It is for the students who do not show knowledge of the subject, non substantive, not pertinent or not enough to evaluate

 

Organization

 

 

 

 

18 – 20

 

 

 

14 – 17

 

 

10 – 13

 

 

 

  7 – 9

Excellent to very good

Provide fluent expression, ideas clearly stated, sentence are organized and logical sequence cohesion

 

Good to average

Somewhat choppy-loosely organized but main ideas stand out

 

Non-influent ideas

Confused or disconnected, lack logical sequencing and development

 

Very poor

Doesn’t communicate, no organization or not enough to evaluate

 

Vocabulary

18 – 20

 

 

 

14 – 17

 

 

10 – 13

 

 

 

7 – 9

Excellent to very good

Student with sophisticated range effectively word from, the imitative appropriate register

 

Good to average

Adequate range-occasional errors, meaning not obscured

 

Fair to poor

Limited range, frequent errors of word or idiom, usage, meaning confused or obscured

 

Very poor

Lack of essential translation, little knowledge of English

 

Language use

22 – 25

 

 

 

18 – 21

 

 

 

11 – 17

 

 

 

 

 

5 – 10

Excellent to very good

Effective complex construction-few errors arrangement, tense, number, word order/function, articles, pronouns, preposition

 

Good to average

Some effective complex construction, frequent errors on the use of the sentences elements

 

Fair to poor

Major problem in simple complex construction, tense, word order/function, articles, pronouns, preposition, meaning, confused and obscured, articles, pronouns, and/or fragments detections=meaning confused and obscured

 

Very poor

Usually no matter construction rrules dominated by errors, does not communicate, not enough to evaluate

 

 

Mechanics

5

 

 

 

4

 

 

 

3

 

 

 

2

Excellent to very good

Demonstrates mastery of punctuation, few error in capitalization and hard writing

 

Good to average

Occasionally errors of punctuation, capitalization, writing sentence, but mraning not obscured

 

Fair to poor

Frequent error of punctuation, capitalization, writing sentence, poor hard-writing-meaning confused or obscured

 

Very poor

No mastery of connection, dominated by errors of spelling, punctuation, capitalization, paragraphing and writing illegible or not enough to evaluate

 

 

Mengetahui,                                                                                    Langsa, 6 Mei 2012

Kepala Sekolah                                                                              Guru Bidang studi

SMA Negeri Citra Bangsa                                                             Bahasa Inggris

                             

 

Nelly Badriah, M. Hum                                                                Astia Lili Erminda                   

NIP. 19711111 199803 2004                                                         NIM. 140900396

 

Categories: Uncategorized | Tinggalkan komentar

Navigasi pos

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Buat situs web atau blog gratis di WordPress.com.

%d blogger menyukai ini: